-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15328 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر مرد و زن هر دو از وظايف زناشوئي امتناع كنند دادگاه چه حكمي صادرمي كند
(1) نشوز زن موجب اسقاط حق نفقه او است؛ مگر آن كه عذر موجهي در عدم تمكين داشته باشد، مثل اين كه خطري از ناحيه شوهر متوجه او باشد و بدين جهت ناچار به ترك خانه شود و يا به علت ابتلاي شوهر به امراض مقاربتي، از نزديكي با او امتناع كند. (2) نشوز مرد حق درخواست طلاق براي زن را پديد مي آورد، ضمن آن كه در زماني كه مرد از دادن نفقه خودداري مي كند، زن مي تواند براي تهيه معاش از خانه خارج شود و در زمان تهيه معاش، اطاعت از شوهر نسبت به ماندن در خانه واجب نيست. از مطالب بالا روشن مي شود كه مسأله نسبت به نوع تخلفات متفاوت است؛ مثلاً اگر اول زن تمكين نكند حق نفقه ندارد. بنابراين ندادن نفقه در زمان عدم تمكين زن، به معناي نشوز مرد نيست. هم چنين اگر مرد نفقه ندهد، خروج زن از خانه در امر تحصيل معاش، نشوز نيست. هم چنين است اگر عدم تمكين زن ناشي از تهديدات جاني يا بيماري هاي مقاربتي مرد باشد. ليكن اگر نوع رفتارها به گونه اي باشد كه عنوان نشوز بر رفتار هر يك از دو طرف صادق باشد، صرف اين كه زن آغازگر بوده يا مرد؟ تأثيري از نظر حقوقي ندارد و هر يك از طرفين حق اقامه دعوي دارند. بنابراين اگر زن شاكي باشد، طبق «ج 1» و اگر مرد شاكي باشد طبق «ج 2» عمل خواهد شد و اگر هر دو شكايت كنند، نتيجه واحد خواهد بود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.